Projekt Diskutováním ke kritickému myšlení je spolufináncován Evropským sborem solidarity a díky němu mohla skupina mladých lektorů Agory v roce 2021 realizovat projekt, který vycházel z jejich zkušeností a pomohl mladým lidem z Ústeckého kraje rozvinout znalosti a dovednosti v tom, jak kriticky pracovat s informacemi a jak si vytvořit a obhájit svůj názor, čímž u účastníků přispěl také k rozvoji větší tolerance a respektu vůči druhým lidem a jejich názorům.
Do projektu se zapojilo postupně sedm lektorů, kteří projekt realizovali: Pavla Bednáriková, Kristýna Zinková, Marie Hamerová, Matyáš Borovský, Jan Ruml, Štěpán Svoboda a Jitka Vlčinská.
Textem se prolínají fotografie dokumentující projekt – příklad seminářů ve školách a zejména největší diskusní setkání.
Kontext projektu:
Mladí lidé v dnešní rychlé době k vyhledávání informací a komunikaci využívají internet, kde jsou čím dál častěji šíří hoaxy, fake news, polopravdy a neověřené informace. Současně je trendem místo celého článku nebo zprávy přečíst jen jejich titulek a lidé tím získají pocit, že jsou o věci informováni. A na základě právě takových zkratkovitých a kusých informací si pak mladí lidé tvoří názory, čím dál častěji radikální a rasistické vůči jiným názorovým skupinám. Tvoří si předsudky, neumějí být tolerantní k druhým lidem ani jejich názorům. Dnešní mladí lidé neumí k informacím přistupovat kriticky, neumí a nechce číst, neumí si vytvořit svůj názor na základě podložených informací a neumí ani smysluplně formulovat svoje myšlenky.
Hlavní výzvy a cíle projektu:
- Zabránit rozvoji předsudků, nesnášenlivosti, xenofobie a rasismu vůči druhým lidem i jejich názorům.
Předsudky a další projevy nesnášenlivosti nebo nenávisti jsou často způsobeny bezmyšlenkovitým přebíráním informací a neznalostí témat. Studenti se proto v rámci projektu naučí nejprve o problému zjistit informace, podívat se na něj z více stran a naučí se správně vyjádřit svůj názor. Budou k tomu mít příležitost na programech ve školách, kde si cvičně vyzkouší argumentovat v několika debatách na různá kontroverzní témata a kde se budou se muset zamyslet nad argumenty pro i proti, ale hlavně na debatním setkání, kde takových debat proběhne několik.
- Naučit mladé lidi kriticky pracovat s informacemi.
Je potřeba umět se zorientovat v množství informací, které denně proudí prostřednictvím sociálních sítí a internetu. Účastníci programů se proto na workshopech ve školách naučí rozpoznávat zdroje informací, vyhledávat je a kriticky s nimi pracovat. Dozví se také o problému dezinformací, haoxů a mediální manipulace. Tyto informace jim předají lektoři – členové realizačního týmu – a potom v rámci programu studenty nechají všechno vyzkoušet v praxi, když studenti dostanou k dispozici různé zdroje informací, ze kterých budou čerpat své argumenty do cvičných debat. Stejným způsobem se pak budou připravovat na diskuse na debatním setkání.
- Naučit mladé lidi vytvořit si a obhájit svůj názor.
Je důležité umět si vytvořit názor na základě podložených informací. Účastníci programů se proto naučí formulovat argumenty, které podpoří jejich názor, a naučí se názor vyjádřit a obhájit v diskusi. Na základě informací, které si studenti pod vedením lektorů na programech zjistí, budou muset formulovat svoje názory a myšleny do argumentů, aby je mohli použít v debatách – ať už na workshopech ve školách nebo pak na debatním setkání.